Briefadres
Heeft u (tijdelijk) geen vaste woon- of verblijfplaats? Dan kunt u mogelijk een briefadres aanvragen. U krijgt uw post dan via een familielid, vriend of kennis. Of via een instelling.
Kosten
Geen.
Voorwaarden
- U heeft geen vaste woon- of verblijfplaats of u woont in een instelling waarbij inschrijving op een briefadres is toegestaan.
- De hoofdbewoner van uw briefadres moet schriftelijk toestemming geven en moet ervoor zorgen dat u uw post krijgt.
- De hoofdbewoner is ingeschreven in de gemeente Beuningen.
- Het briefadres is geen postbus maar een officieel adres uit de Basisregistratie adressen en gebouwen (BAG).
- U heeft een duidelijke reden voor de aanvraag en u heeft recht op een briefadres volgens de wet.
- U geeft duidelijk aan op welke adressen of locaties u de komende zes maanden verblijft.
- U kunt een briefadres kiezen in heel Nederland. Het hoeft niet in de gemeente te zijn waar u woont. Het kan bijvoorbeeld het adres zijn van een familielid, vriend of kennis in een andere gemeente in Nederland.
Aanvragen
Hoe u een briefadres aanvraagt, verschilt per situatie. Kies hieronder de situatie die voor u geldt.
Bent u nieuw in Nederland en schrijft u zich voor het eerst in Nederland in? Maak dan eerst een afspraak via telefoonnummer 14 024. Neem de volgende documenten mee:
- Een ingevuld aanvraagformulier (pdf, 563 kB). De hoofdbewoner die toestemming geeft (de briefadresgever) moet ook een deel invullen.
- Bewijsstukken. In het aanvraagformulier staat wat u moet meenemen.
- Alle originele en geldige paspoorten, identiteitskaarten en/of verblijfsvergunningen die in uw bezit heeft.
- Kopie geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner die toestemming geeft.
- Heeft u een geboorteakte of een andere akte of uittreksel? Neem deze dan ook mee naar de afspraak.
Heeft u ingeschreven gestaan in een gemeente, maar nu niet meer? Maak dan eerst een afspraak via telefoonnummer 14 024. Neem de volgende documenten mee:
- Een ingevuld aanvraagformulier (pdf, 563 kB). De hoofdbewoner die toestemming geeft (de briefadresgever) moet ook een deel invullen.
- Bewijsstukken. In het aanvraagformulier staat wat u moet meenemen.
- Alle originele en geldige paspoorten, identiteitskaarten en/of verblijfsvergunningen die u in uw bezit heeft.
- Kopie geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner die toestemming geeft.
- Zijn er gegevens van u gewijzigd tijdens uw uitschrijving en heeft u hiervan een akte of uittreksel? Neem deze dan ook mee naar de afspraak.
Staat u nog ingeschreven in een Nederlandse gemeente? Dan kunt u een briefadres aanvragen via onderstaande knop.
Houd de volgende gegevens bij de hand:
- Een ingevuld aanvraagformulier (pdf, 563 kB). De hoofdbewoner die toestemming geeft (de briefadresgever) moet ook een deel invullen.
- Bewijsstukken. In het aanvraagformulier staat wat u in uw situatie moet meesturen.
- Kopie geldig identiteitsbewijs van uzelf. Tip: maak een veilige kopie met de KopieID-app.
- Kopie geldig identiteitsbewijs van de eigenaar of hoofdbewoner die toestemming geeft.
Bijzonderheden
-
U krijgt binnen vier weken een brief met onze beslissing. Soms vragen we om extra gegevens. Of we nodigen u uit voor een persoonlijk gesprek om uw situatie toe te lichten.
Meer informatie
- Wilt u het aanvragen van een briefadres toch regelen op het gemeentehuis? Maak dan een afspraak via telefoonnummer 14 024.
- U kunt de aanvraag voor een briefadres ook per post doen of afgeven bij de receptie van het gemeentehuis. Een afspraak maken is hiervoor niet nodig.
- Lees meer over een briefadres op Rijksoverheid.nl.