Identiteitskaart
Wie naar het buitenland gaat, moet een geldig reisdocument hebben. Met een identiteitskaart (ID-kaart) reist u alleen binnen Europa. U vraagt de ID-kaart persoonlijk aan. Let op! Uw pasfoto mag op het moment van de aanvraag niet ouder zijn dan 6 maanden.
Online aanvraag van uw ID-kaart
Uw aanvraag snel en gemakkelijk regelen? Dat kan met een online aanvraag van uw ID-kaart. Hierbij start u met uw DigiD een digitale aanvraag op en betaalt u online de ID-kaart. Bij de digitale aanvraag maakt u een afspraak op het gemeentehuis om uw pasfoto/oude reisdocument in te leveren en om uw handtekening te zetten, die op de nieuwe ID-kaart komt te staan.
Start online aanvraag ID-kaart
Afspraak aanvraag ID-kaart op het gemeentehuis
Wilt u liever uw afspraak voor een ID-kaart aan de balie van het gemeentehuis regelen? Maak hiervoor altijd een afspraak.
Na vijf werkdagen kunt u uw ID-kaart ophalen bij de gemeente. Dit geldt zowel voor een digitale aanvraag als een aanvraag aan de balie.
Kosten
- ID-kaart voor personen van 18 jaar en ouder: € 75,80 (10 jaar geldig)
- ID-kaart voor personen jonger dan 18 jaar: € 40,92 (5 jaar geldig)
Spoedaanvraag
Heeft u de ID-kaart met spoed nodig? Doe dan vóór 15.00 uur een spoedaanvraag. Neem voor een spoedaanvraag contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 024. Let op! Een spoedaanvraag kunt u niet digitaal regelen.
Voor een spoedaanvraag betaalt u altijd € 57,09 extra. De ID-kaart kunt u de volgende werkdag ophalen. Bent u uw oude ID-kaart kwijt? De afhandeltijd is dan langer.
Meenemen
- U vraagt een ID-kaart altijd persoonlijk aan (dus ook kinderen dienen bij de aanvraag aanwezig te zijn).
- Een goedgelijkende kleurenpasfoto die voldoet aan de pasfoto eisen. De pasfoto mag op het moment van de aanvraag niet ouder zijn dan 6 maanden.
- Alle Nederlandse en buitenlandse reisdocumenten die op uw naam staan, ongeacht of deze nog geldig zijn.
Kinderen tot 12 jaar
Houd bij de aanvraag van een identiteitskaart voor kinderen tot 12 jaar rekening met de volgende punten:
- Toestemming van (beide) ouders en/of van de gezaghouder(s). U kunt de toestemming direct online regelen met DigiD. Maak op tijd een afspraak voor de aanvraag van de identiteitskaart zelf. De toestemming is namelijk 1 maand geldig.
Toestemming aanvraag reisdocument kind indienen
- U kunt ook als ouder(s) en/of gezaghouder(s) een toestemmingsformulier (pdf, 77 KB) tekenen.
- Een (kopie) van het identiteitsbewijs van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Dit hoeft niet bij een digitale toestemming.
- Graag willen wij dat minimaal één ouder aanwezig is bij de aanvraag.
- Komt u beiden mee bij de aanvraag? Dan zet u op dat moment uw handtekening. U hoeft dan geen formulier vooraf in te vullen.
- Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag.
Reizen met kinderen
Uw kind heeft een eigen ID-kaart of paspoort nodig om naar het buitenland te reizen. U kunt het samen met uw kind aanvragen bij de gemeente. Reist u met een kind naar het buitenland? Bij de Marechaussee kunt u formulieren voor het reizen met kinderen vinden.
Ophalen
- U haalt uw identiteitskaart persoonlijk op. Hiervoor maakt u een afspraak.
- Heeft u uw oude identiteitskaart nog niet ingeleverd? Neem deze dan mee bij het ophalen van uw nieuwe document.
- Let op! Kinderen onder de 12 jaar moeten meekomen met de ouder bij het ophalen van de ID-kaart.
- Kinderen vanaf 12 jaar mogen hun ID-kaart zelf ophalen, zonder dat de ouders meekomen. Hun ouders mogen de ID-kaart niet alleen komen ophalen.
ID-kaart kwijt of gestolen
Bent u uw ID-kaart of paspoort kwijt of is deze gestolen, vermist of verloren? U hoeft niet naar de politie. U doet hiervan aangifte bij de gemeente. Vul hiervoor het digitale formulier verklaring vermissing reisdocument in. Uw reisdocument vervalt daarmee.
Vermissing reisdocument doorgeven
Of maak een afspraak als u meteen een nieuw reisdocument wilt aanvragen.
Na uw melding maken wij uw document ongeldig. U kunt het dan ook niet meer gebruiken als u het toch terugvindt. Vindt u het document na de melding terug? Lever het dan in bij de gemeente ter voorkoming van identiteitsfraude of ander misbruik. Heeft u een vermoeden van identiteitsfraude of misbruik? U leest er alles over op de website van het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude.
Bij 3 of meer vermissingen (van Nederlandse Identiteitskaarten en paspoorten) binnen 5 jaar wordt onderzocht wat de reden is van de vermissingen. U kunt daarna worden opgenomen in het Register paspoortsignaleringen (RPS). Opname in het RPS betekent dat u voor een bepaalde tijd geen paspoort mag krijgen. U kunt wel een Nederlandse Identiteitskaart aanvragen.
Reizen naar het Verenigd Koninkrijk
Vanaf 1 oktober 2021 kunt u niet meer naar het Verenigd Koninkrijk reizen met een identiteitskaart. U heeft dan een geldig paspoort nodig. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid.
Meer informatie
- U kunt uw pasfoto's maken in een (lokale) winkel met pasfotoservice. Ook kunt u gebruik maken van de pasfotoautomaat in het gemeentehuis. De kosten hiervan zijn € 9,00. U kunt alleen met pin betalen. Zorg dat u al een pasfoto heeft vóór uw afspraaktijd. Let op: deze pasfotoautomaat is niet geschikt voor het maken van foto's van kinderen jonger dan 10 jaar.
- Welke reisdocumenten zijn er?
- Vermoeden van identiteitsfraude of misbruik van uw persoonsgegevens? U leest er alles over op de website van het Centraal meldpunt Identiteitsfraude.